**برای حضور قلب داشتن در نماز باید قبل از نماز خود را آماده کنیم و گرنه مانند کسی که قبل از نماز شیرینی خورده و خرده های شیرینی دور دهانش چسبیده و در نماز مگس ها دور سرش جمع می شوند ، انسان در نماز مورد هجوم افکار قرار می گیرد .
**بنابر سخن امیرالمومنین علی علیه السلام دل بوسیله ی ذکر شنوایی خود را باز می یابد بعد از کر شدن ؛ و بینایی خود را باز می یابد بعد از آنکه کور شده . ولی ذکر در صورتی این اثرات را دارد که اتصال قلب و زبان برقرار باشد . اگر ذکری گفتی و حضور قلب نداشتی دوباره آن ذکر را بگو . ذکر لسانی متصل به قلب بسیار تاثیر دارد .
**"" یا مَنِ اسْتَنْقَذَ السَّحَرَةَ مِنْ بَعْدِ طُولِ الْجُحُودِ، "" معجزات خدا فقط این نیست که ما در زمین و آسمان میبینیم و خدا انواع معجزات دارد بعضی از کارهای مهم و معجزات خدا شاید لطیف باشد و به ذهن افراد نرسد یکی از آن معجزات و کارهای لطیف خدا که حضرت در اینجا زبانزد میکند مثلاً ساحران فرعون است ""یا مَنِ اسْتَنْقَذَ السَّحَرَةَ "" ای خدایی که نجات دادی ساحران فرعون را بعد از انکار طولانی بعد از کفر طولانی... یک وقتی میبینید یک آدم مومنی است یک گناهی کرده خطایی کرده و استغفار کرد خدا او را نجات میدهد یک وقت هم نه یک عمر در درباره فرعون از این افراد پذیرایی می کند که فقط شما باشید که یک وقت ممکن است وجودتان لازم بشود و در برابر پیامبر (ص) عظیمالشان الهی حضرت موسی (ع) خواستند از اینها استفاده کنند ولی وقتی که حضرت موسی عصای خود را انداخت و اینها چون ساحر بودند و خود اهل فن بودند سحر به طوری است که اهل خبره میفهمند که سحر است و اما اینها دیدند که این کار از قماش کار اینها نیست و یک مقوله دیگری است و این است که اولین کسانی که ایمان آوردند آنها بودند که در قرآن میفرماید فَأُلْقِیَ السَّحَرَةُ سُجَّداً (طه - 70) که اینها به سجده افتادند و گفتند: قالُوا آمَنَّا بِرَبِّ هارُونَ وَ مُوسى (طه - 70) ما ایمان آوردیم به پروردگار عالمیان همان خدایی که پروردگار موسی و هارون است و خلاصه اینها شدند مومنین نمره یک به حدی که فرعون آمد گفت: من دست و پای شما را قطع میکنم و به دار میآویزیم ولی باز هم گفتند: هیچ ایرادی ندارد هیچ مهم نیست وَ إِنَّا إِلى رَبِّنا لَمُنْقَلِبُونَ ( زخرف - 14)ما به سوی پروردگارمان میرویم و هیچ مهم نیست که چه پیش می آید.من نقل به معنا میکنم غرض اینست که اینطور یک عده کافر به این درجه از ایمان برسند که حتی اینها را تهدید کنند به بریدن دست و پا و اینها باز هم بگویند که برایشان مهم نیست. از اینجا استفاده میکنیم که عظمت خدا، کرم خدا و عفو خدا و قدرتش را در این روز بزرگ حضرت امام حسین (ع) قصد دارد به ما معرفی کند که ساحران فرعون نجات پیدا کردند بگوییم به ما هم این طمع را داریم در تو و حالا ممکن است نقصان و کوتاهی ما به درجه ساحران فرعون نرسد ولی امام حسین در دعای عرفه میگوید ""یاکلون رزقه و یعبدون غیره"" این ساحران رزق خدا را میخورند و عبادت غیرخدا میکردند این ظلمت در ظلمت است....ما در این روز به خدا عرض کنیم که ما نمی گوییم که بندگان ممتازی هستیم اما هر چه هستیم دیگر به درجه ظلمت آنها نرسیدهایم تو که آنها را دستگیری کردی یقیناً ما را هم دستگیری خواهی کرد که باید به این حرف ایمان قلبی داشته باشیم با ایمان این حاجت را بخواهیم که خدا مرحمت میکند و نه با شک و تردید و یا بگوییم که آن زمان شرایط یک جور دیگر و الان جور دیگر است سنن خدا هیچ وقت عوض نمیشود یکی از سنن پروردگار اینست که هر کس از پروردگار خالصانه هدایت و بندگی بخواهد به او مرحمت میکند.